lauantai 30. huhtikuuta 2011

Lontoon reissu osa 2 Pääsiässunnuntain viettoa sekä Lontoossa että Oxfordissa

Sama juttu aamulla eli eikös vatsa herättänyt kuudelta suomen eli neljältä paikallista aikaa. Onneksi sentäs sain vähän nuokuttua tuon jälkeen, mutta kasilta suomen aikaa noustiin sitten Jussin kanssa ylös. Syötiin vähän edellisenä iltana ostettuja hedelmiä ja sitten pienelle kävelylle. A & A:n kanssa oltiin sovittu, että lähdetään aamupäivällä Oxfordiin.

Aamu oli aurinkoinen, mutta vähän tuulinen ja viileä. Otettiin sitten kuvia sekä hotellihuoneen ikkunasta että myös ulkoa. Mietittiin, että nyt olisi aikaa käydä ST. Paulin Katedraalilla, se kun oli suhteellisen lähellä meidän hotellia. Edellisellä reissulla kun ei minun vaivojen takia pahemmin pystytty kiertämään tuota kirkon ympäristöä ja muutenkin minulle oli tuolloin tärkeämpää päästä sisälle itse rakennukseen. Minusta tuo on yksi maailman kauneimmista rakennuksista, ellei jopa kaunein ja senkin takia halusin käydä myös tällä reissulla edes katsomassa katedraalia.

Nyt kierrettiin koko tuo kirkkorakennus ja saatiin hienoja kuvia. Vaikka suomalaisia on moitittu vanhojen rakennusten tai rakennusten miljöön pilaamisesta, ei Brititkään yhtään parempia ole. Jotenkin oli surullista, että vierestä löytyi törkeästi rakennettuja lasisia laatikoita, eikä vanhan ja upean rakennuksen henkeä oltu kunnioitettu. Otettiin myös kuva lähellä kirkkoa olleesta palomiesten muistomerkistä, ei saatu selvää oliko se pystytetty Lontoon palon sammuttajien muistoksi vai yleensä palomiesten kunniaksi. Jos joku tietää, saa laittaa viestiä.

Käytiin myös kaupassa ostamassa vähän evästä matkalle ja hotelliin. Sen verran otettiin kuvia, että meinasi tulla kiire hotellille. Ehdittiin kuitenkin rauhassa ottaa mukaan Oxfordiin tarvittavat tavarat ja eikun tuubiin (Lontoon metron kutsumanimi).

Oltiin juuri edellisenä päivänä vitsailtu, että Circel-linen suora suomennos on tietysti sirkkeli-linja. Aikamoista sirkkelin ääntä ne metron jarrut pitivät, vaikka olikin eri linja kyseessä. Tuo metron vaihto Enbankmentin asemalla District-linjalta Bakerloo-linjalle oli aika sokkeloinen ja portaita riitti. Onneksi oli kokeneita metro-suunnistajia mukana ja päästiin oikeaan suuntaan. Pääsiäisen ja muistaakseni myös huoltotöiden takia tuon linja päätepysäkki oli Baddington ja tuolta asemalta lähti juna Oxfordiin.

Asema on siis tuttu siitä Karhuherra Baddingtonista. Noin aamulla oli asemalla oleva pieni matkamuistomyymälä kiinni. Mietittiin vähän sitä, että tullaanko bussilla takaisin. Britanniassa junalla matkustettaessa on meno-paluu saman päivän aikana samanhintainen kuin pelkkä meno-lippu, joten ei sitä viitsinyt turhasta maksaa. Ostettiin asemalta myös matkaevästä ja otettiin muutama kuva ennen nousemista junaan.
Juna oli noin aamulla eli vähän yli 9 paikallista aikaa puolityhjä. Matka meni sujuvasti aamiaista syödessä, jutellessa, lukiessa, torkkuessa ja otti Jussi muutaman videon Englannin maalaismaisemasta. Nähtiin myös yksi ydinvoimalalaitos junan ikkunasta ja tietysti ajatukset kääntyi mm. Japanin tapahtumiin.

Oxfordissa oli Lontootakin koleampi keli. Jussin Jake veljen piti olla meitä vastassa, mutta hän oli vasta herännyt. Jakella oli ollut koko viikko ihan kunnon nuha-kuume, joten annettiin hänen heräillä rauhassa. Ostettiin juna-asemalta liput Oxfordin kiertoajelubussiin ja ei kun kyytiin. Ei viitsitty mennä ylös palelemaan, vaan kuunneltiin kuulokkeista opasnauhaa ja katsottiin maisemaa.

Minäkin ymmärsin osittain sen englanninkielisen selostuksen, vaikka minulla onkin tuon porukan ehdottomasti huonon englanninkielen taito. Lisäksi edellinen reissu oli tuonut tiettyä varmuutta puhua englantia, enkä tainnut kertaakaan turvautua sanakirjaan. Tosin ei ne kaikki minun lauseet mitään virheetöntä englantia olleet, mutta kuitenkin tulin ymmärretyksi ja se on kuitenkin tärkeintä.

Jäätiin pois yliopiston kohdalla. Harmittavasti se pääportti oli kiinni ja samoin kirjakaupat ja matkamuisto-myymälät. Nähtiin osa yliopiston rakennuksista ja myös yliopiston lähellä olevasta Rode-Garden nimisestä puutarhasta. Ajettiin myös toinen pätkä sillä kiertoajelubussilla. Tuolla välin oli kirjakauppa ja matkamuistomyymälä auennut. Ostin muutaman Ofxord-aiheisen kortin, kirjanmerkin, pyyhekumin, jääkaappimagneetin ja tulevan kuninkaallisten häiden kunniaksi hienon tee-purkin (kirjoittajan huomio eli tätä tekstiä kirjoittaessa häät on jo olleet ja oli ne hienot :)).

Jake oli myös saapunut paikalle ja käytiin viemässä ensiksi hänen autoonsa lisää parkki-rahaa. Ruokailupaikaksi mietittiin ensiksi Jamie Oliverin Oxfordissa olevaa Italialaista ravintolaa, mutta mentiin sitten pieneen ranskalaiseen ravintolaan. Itse tilasin patongin + ranskalaiset-aterian. Luulin tilanneeni pienen aterian, mutta hyvin siitä olisi riittänyt kahdelle. Jätin toisen patongin syömättä ja niin tekivät myös saman ateria-kokonaisuuden tilanneet Jussi ja Jake.

Seuraavaksi mentiin sitten katsomaan Jaken asuntoa ja saatiin nähdä vilaus kunnon britti-maaseutua lampaineen ja olkikattoineen. Jake asuu vuokralla omakotitalon yhteyteen kunnostetussa pienessä asunnossa ja tässä asunnossa on siis pieni avokeittiö, makuu ja/tai olohuone samassa ja iso kylppäri. Ihan viihtyisä asunto. Lisäksi päästiin näkemään myös perheen takapiha, kun saa käydä siellä ja eikös isäntäperhe tullut meitä tapaamaan. Ihanan oloisia ihmisiä Pat ja Geoff ovat ja Jakella kävi kyllä tuuri päästyään sinne vuokralle. Nähtiin myös heidän isäntäperheen tytär, kolme lastenlasta ja kaksi ihanaa Jackrussell-terrieriä Dexter ja Lucy. Energisiä, vilkkaita ja silti kilttejä koiria.

Jake kävi tuomassa meidät takaisin juna-asemalle ja antoi mukaan pari kirjaa suomeen vietäväksi. Nyt saatiin odottaa junaa jo vähän kauemmin. Asemalla kuulutettiin, että kolme ensimmäistä junavaunua oli varattu jollekin porukalle ja nyt riitti porukkaa paljon enemmän kuin mennessä. Päästiin kuitenkin ihan hyvin junaan. Nyt en jaksanut kirjaa lukea ja se kirja oli oikeastaan turhaan painona tuolla Oxrordin-reissulla.

Nyt oli asemalla myös Baddigton-karhun matkamuistomyymälä auki ja piti sitä muutamalle sukulaistytölle ostaa tuliaisia + myös itselleni pieni muisto. Seuraavaksi tuubilla Oxford Circusin asemalle ja tarkoitus oli mennä shoppailemaan. Pääsiäissunnuntaina oli kuitenkin isot kaupat kiinni ja/tai menneet kiinni aikaisemmin, joten jäi shoppailut seuraavaan päivään. Käytiin ostamassa pientä purtavaa A & A Pret A Manger-ketjun paikasta. Minä ja Jussi puolestaan ostettiin KFC:stä (Kentucky fried chicken-pikaruokaketju) mukaan. Itselleni KFC:ssä suosiksi on tullut parin käyntikerran aikana popcorn-chiken ja Jussi osti Chiken-wingsejä. Evästeltiin sitten Marbe Archin kaaren luona.

Jaken oli tarkoitus tulla Lontooseen, mutta hän oli joutunut ottamaan päikkärit flunssan takia. Soitettiin sitten hänelle, että tulee suoraan hotelliin ja lähdettiin kävelemään kohti hotellia. Nyt suunnattiin ensiksi Speakers´Coneriin, kun jäi se edellisellä reissulla näkemättä. Oli muuten porukkaa sekä puhumassa että kuuntelemassa puhujia ja lisäksi puistossa piknikillä viettämässä lämmintä ja varmaan tämän vuoden ensimmäisiä hellepäiviä ellei jopa sitä ensimmäistä.

Käveltiin Hyde Parkiin poikki kohti Wellintonin Archia ja riemukaaren läpi edelleen Green Parkin läpi kohti kuninkaallisten palatsia. Puistossa oli jo alkukesä parhaimmillaan, ihanat tuoksut, kukkaloisto ja vihreys. Otettiin myös tämän päivän aikana paljon valokuvia.

Buckinghamin palatsin luona näkyi häävalmistelut eli oli tuotu tv-koppeja (kuulemma vastasi talviolympialaisten määrää) ja kaiutinkoppeja, asennettu kameroille alustoja ja tietysti huomioitu juhlaväen tarpeet muutamalla baja majalla. Lisäksi paraatikadulla Admirality Aschilla näkyi lippurivistöjä. Jatkettiin kävelyä St. James Parkin kautta ja nähtiin mm. sorsaemo poikineen, pelikaaneja ja myös yllättävän läheltä joutsen. Matka jatkui kohti hevosvartiota (Horse Cuards) ja Admiralty Archia. Pysähdyttiin James Cookin patsaalle ja otettiin muutama kuva.

Seuraavaksi suunnattiin kohti Lord Nelsonin monoliittia Trafalgar Square-aukiolle. Kierrettiin tuo patsas ja koskettiin leijonan tassuihin. Aukiolla oli myös ensi kesän Lontoon Olympialaisten laskuri ja muutaman kuninkaan patsas sekä hieno National Galleryn rakennus. Sen jälkeen kohti Strandia ja sitten Thamesin rantaa hotellille.

Jalassa oli kovapohjaiset kävelykengät, joten alkoi koivet olemaan aika nuudelia. Laskin jälkikäteen, että koko päivän aikana tuli käveltyä varmasti joku 15 kilsaa ja vielä seisoskelut päälle, joten ei mikään ihmekään, että jaloissa tuntuu. Kävin suihkussa virkistäytymässä ja Jussi puolestaan kylvyssä. Jakekin oli löytänyt tiensä hotellille ja kehui tuota hotellivalintaa ja kiitteli tuliaisista (mm. ruisleipää ja remix-karkkipussi).

Seuraavaksi taas syömään ja Sisko A:n suosituksesta käytiin intialaisessa ravintolassa. Itse olin sen verran täynnä, enkä muutenkaan ole mikään kovin tulisen ruuan ystävä, että otin vain alkuruokalautasen eli lammasta, salaattia ja jogurttikastiketta. Olin vähän etukäteen ajatellut, että pääsiäisen kunniaksi syön jossain lammasta. Hyvä valinta ja sopivankokoinen annos.
Ruokailun jälkeen muut halusivat vielä kierrellä kaupungissa ja suunnaksi otettiin Picadilly Circus. Sen verran oli mun jalat kipeät, että mentiin osa matkasta bussilla. Pitäähän sitä Lontoossa perinteisellä kaksikerros-bussilla matkustaa. Oli kiva nähdä myös tuo paikka Eros-patsaineen ja samoin käytiin lähellä olevalla Leicester squarella. Tuolta tultiin takaisin hotellille metrolla ja ei muuta kuin iltapesulle ja nukkumaan.