keskiviikko 4. toukokuuta 2011

Lontoon reissu osa 3 kävelyä, valokuvausta, shoppailua ja nähtävyyksiä ma 25.4.2011.

Sunnuntain ja maanantain välinen yö tuli nukutuksi todella huonosti. Jo nukkumaan mennessä tiesin, että ilmaa on mahassa ja jalat kovilla päivän kävelyistä. Edellisenä iltana suihkutin jaloille kylmää, rasvasin ja otin lihasrelaksantin sekä vatsalle rennie-merkkisen närästyslääkkeen. Varsinkin tuo vatsa piti minut hereillä ja sai rampata aamuyön aikana muutaman kerran vessassa. Jalat oli vähän levossa toipuneet, mutta kun laittoi kengät jalkaan tiesi eilen saaneen liikuntaa.

Ei ollut helppoa myöskään Jussin sisarruksilla, sillä Jake-veli kärsi edelleen flunssasta ja nukkui vielä + sisko A oli sairastanut joko nopeaan ja ärhäkkään vatsatautiin tai sitten jonkinlaiseen ruokamyrkytykseen. Lähdettiin joskus aikaisin aamulla paikallista aikaa Jussin kanssa liikkeelle ja Jussin äiti A tuli mukaan ostamaan aamiaista itselleen ja vei mukanaan toipilaille aamiaista.

Hotellin lähistöllä aamiaispaikaksi valikoitui Caffe Nero-ketjun kahvila. Itse ostin pienen sämpylän, teetä ja puoliksi syötiin mantelitäytteinen croisantti. Tuosta tuli tällä matkalla meidän suosikki, mutta ennen kaikkea tuo tee oli todella hyvää. Voin sanoa, että se tavallinen haudutettu tee + vähän sokeria oli yksi parhaimmista teestä, mitä olen koskaan juonut. Suosittelen kaikille kokeilemaan tuota ketjua. Jussin äiti palasi hotellille hoivaamaan toipilaita ja me jatkettiin eteenpäin.

Lähdettiin kävelemään Thamesin rantaa pitkin parlamenttiaukiota ja Westmister Abbey-kirkkoa. Käveliin myös Victoria Enbankment-nimisessä puutarhassa ja siellä Jussi huomasi pienen Enbankment-nimisen kahvilan ihan Kleopatran Neulaa vastapäätä. Jussi halusi mennä tällä reissulla perinteiselle Britti-aamiaiselle. Sain myös maistaa vähän sitä makkaraa, kananmunaa ja pekonia. Tuo paikka näytti olevan myös paikallisten mieleen, sillä porukkaa tuli ja meni koko ajan.

Otettiin tuosta kahvilasta kuva . Tietysti kuvattiin myös Kleopatran neula sfinkseineen. Jatkettiin matkaa Thamesin vartta pitkin ja välillä otettiin kuvia. Vastaan tai ohitse meni kokoajan armeijan pukuihin pukeutuneita henkilöitä, mutta ei siihen kiinnitetty vielä niin kovasti huomiota.

Hevosvartiossa oli juuri vahdinvaihto menossa, mutta siitä ei ihan ehditty nähdä tai ottaa kuvia. Tuli kuvattua sentäs hevosvartijan poliisi hevosen selässä ja pääsin myös pienen odottamin jälkeen poseeraamaan. Edellisellä kerralla onnistuttiin missaamaan pääministerin asunrakennuksena tunnettu "10. Downing street". Se rakennus on itsessään muurien suojassa, mutta poliisi sentäs uskalsi poseerata.

Parlamenttiaukiolla ja kirkon luona porukkaa riitti todella tungokseen asti, kun taisi olla joku pääisiäisen ja/tai armejan juhlatilaisuus menossa. Mannerheimintien ruuhkat on pientä tuohon rysikseen verrattuna. Westmister Abbeyn luona minulle kävi todella hyvä tuuri, sillä huomasin Kuninkaallisen vartiokaartin punatakkisen ja karhunkarvahattuisen miehen (hänellä oli trumpetti kädessä eli todennäköisesti soittokuntaa). Pyysin, että pääsenkö samaan kuvaan hänen kanssaan ja sanoin oleva turisti. Varmaan oli hänellä kuuma niissä vermeissä ja ehkä myös kiire, mutta suostui yhteiskuvaan.

Kirkon edessä oli myös porukkaa teltoissa. Osa taisi olla jo hääturisteja, mutta riitti niitä sodanvastustajia. Winston Churchillin patsasaskin tuli kuvattua samoin myös Parlamenttitalo, Westminster Abbey ja pieni St. Margaret's-kirkko monelta eri kantilta. Patsaista kuvaan pääsi oli ainakin Rickhard Leijonamieli, parin muun kuningkaan patsas ja orjuudesta luopumisen muistomerkki.

Tiedusteltiin muun porukan tilannetta ja olivat vielä hotellilla toipumassa. Päätettiin sitten Jussin kanssa jatkaa matkaa edellisen reissun hotellin lähistöllä olevaa ostoskeskusta ja siellä olevaa Mark & Spencer-liikettä. Tuolta löytyikin hyvin minulle vaatetta tai muuta ostoslistalla ollutta asustetta, kuten sininen peruskauluspaita, musta hame, farkkuihin vyö ja olkalaukku. Jussi sovitti muutamia housuja, mutta ei löytänyt mieleistä mallia. Tuossa liikkeessä oli vielä edellisellä reissulla lastenvaate-osasto, mutta se oli nyt karsittu pois valikoimasta.

Liikkeen ruoka-puolelta ostin hedelmäsalaatin ja sitä syödessä saatiin tieto muusta porukasta. Jake ja veljesten äiti olivat tekemässä pikkuhiljaa lähtöä hotellilta kohti luonnonhistoriallista museota. Me suunnattiin sitten kohti Victorian metroasemaa ja museota. Oltiin tuolla sen verran hyvissä ajoin, että ehdittiin vähän herkutella crepesillä ja odotella heitä museon pihalla. Kun porukka oli kasassa, lähdettiin jonottamaan. Jono oli kohtuullisen mittainen ja veti hyvin eli alle kymmenen minuutin odotuksen jälkeen oltiin sisällä museossa. Tosin yhden perheen piti etuilla, tosin vähän hidastin heidän etenemistään. Museossa oli hyvin tilaa liikkua, vaikka porukkaa oli kohtuullisesti.

Varmasti pienten sukulaislasten kanssa olisi saanut museosta ja varsinkin dino-osastosta paljon irti, mutta oli tuolla paljon nähtävää ja koettavaa myös aikuisille. Tuli sitten tuolta ostettua parille dino-fanille tuliaisia, kuten tarrakirjaa ja koulu/esikoulu-tarviketta. Itselleni ostin muistoksi pari korttia ja jääkaappimagneetin sekä Jussille Darwinin Beagle alus-aiheisen avaimenperän.
Museossa katsottiin dinojen lisäksi mm. nisäkäsosasto sinivalaineen, lintuja, uusi tutkimuskeskus ja tulivuori/maanjäristys osastot. Vaikka museon perusnäyttelyyn on ilmainen sisäänpääsy, menee rahaa helposti eri lahjoituspisteissä kerättäviin merkkeineen ja ennen kaikkea museon myymälöihin.

Museon jälkeen oli porukalla nälkä eli käytiin syömässä pubissa. Jussin kanssa tilattiin yhdessä iso "alkuruokalautanen" eli makkaraa, kanaa, lohkoperunoita, valkosipulileipää ja nachoja. Hyvin tuolla annoksella lähti nälkä meiltä molemmilta. Ruokailun jälkeen soitettiin sitten hotelliin sisko A:lle. Hän oli sen verran toipunut, että halusi lähteä shoppailemaan, mutta ei yksin. Mentiin siis koko porukka hotellille ja saatiin vietyä samalla aamupäivän aikana kertyneet ostokset hotellille. Ehti siinä käydä vähän toiletissa ja/tai huilata ennen uutta reissua.
Taas parilla metrolla päästiin Lontoon ja ehkä koko Euroopan tunnetuimmalle ostoskadulle eli Oxford streetille.

Minä, Jussi ja Jake lähdettiin ensiksi kohti Disney Storea ja A & A suuntasivat sitten Primark-nimiseen kauppaan. Jaken opastuksella lähdettiin Bond streetin metroasemalta etsimään tuota Disneyn-liikettä. Jake oli muutama viikko sitten käynyt kyseisessä liikkeessä ja sanoi muistavansa sen. Aika nopeasti minulle tuli tunne, että mentiin väärän suuntaan. Muutkin myöntyvät siihen, kun tuli Oxford Circusin metroasema vastaan. Oltiin edellisenä päivänä kävelty sieltä vastapäiseen suuntaan, mutta ei oltu nähty Disneyn liikettä. Ei muuta käännös tulosuuntaa.

Ensimmäisenä Marble Archin kohti mennessä huomasin GAP-ketjun liikkeen. Olin jo jonkun aikaa halunnut toisen samanlaiset t-paidan, minkä ostin edellisellä reissulla ja lisäksi uuden gollege-hupparin. Nyt ei sitten ollut samanväristä Gapin logolla olevaa t-paitaa, mutta löysin kuitenkin hyvän vaihtoehdon ja varsinkin se huppari on todella hyvä ostos. Sain myös kehuja Jakelta siitä, että olen nopea ostoksilla kävijä eli tiedän, mitä haluan.

Seuraavaksi tultiin paikkaan, missä piti olla se Disneyn liike, mutta ei näkynyt mitään vaan vain remontissa oleva talo. Oli hieman huonoa tuuria, että kolmisen viikkoa sitten sama liike oli vielä ollut auki, eikä silloin ollut mitään tietoa asiakkaille remontista. Se oli tiedossa, että sekä Picadilly Circusilla että Govet Gardenissa oli Disneyn liike. Ajateltiin, että ehdittäisiin käydä vielä toisessa liikkeessä.

Jatkettiin matkaa eteenpäin kohti Marble Archia ja seuraavaksi kohteeksi tuli Mark & Spencer. Tuolta ostin itselleni toisen samanlaisen aamulla ostamani kauluspaidan. Lisäksi kahdelle serkulle on tulossa perheenlisäystä eli tuleville sukulaisille vähän vaatetta. Koska olin sukulaispojille ostanut tuliaisia tuota luonnon-historiallisesta museosta ja aikaisemmin, ostin sukulaistytöille vastaavasti lisää tuliaisia tuosta liikkeestä. Lisäksi ostettiin myös Jussille lisää alusvaatetta. Tässä kaupassa meni jo vähän enenmmän aikaa, mutta ei mitenkään tolkuttomasti. Tuli tosiaan otettua korkojen kera edellisen ressun vahinko eli ostin itselleni vaatetta vain t-paidan ja pyjamahousun ja Jussille taas löytyi pajon enemmän, nyt tilanne kääntyi toisinpäin.

Soitettiin seuraavaksi A & A- kaksikolle ja kysyttiin heidän liikkeistään. Olivat juuri tulleet pois Primarkilta ja lähdössä kohta hotellille. Toivottavasti sisko A sai ostettua edes osan niistä jutuista, mitä oli suunnitellutkin ostaa. Nähtiin heidät ja ei muuta kuin kokoporukka metroon, tosin Jakelle piti ostaa metrolippu. Metromatkan aikana puhuttiin myös siitä, Jussin äidin ja samalla lennolla Lontooseen tulleen T:n tapaamissunnitelmista. Jossain vaiheessa oli puhetta, että nähtäisiin joko kaupungilla tai hotellilla. Koska meidän porukka oli sen verran kipeä ja aikataulut epäselvät, jäi tuo ostoksille meneminen koko porukalla. Tuota hotelli-juttua vielä selviteltiin.

A & A lähtivät hotellille lepäämään ja veivät samalla meidän ostokset huoneeseensa. Minä ja veljekset taas suunnattiin matka kohti Govent Gardenia ja sitä Disneyn liikettä. Löydettiin se liike pian, mutta se oli mennyt kiinni. Jonkin verran harmitti tuo huono tuuri Disneyn-liikkeen, sillä olin vähän ajatellut sieltäkin ostaa tuliaisia. Jää sitten johonkin seuraavaan reissuun, eikä rahaa mennyt niin paljon. Muuten ostettiin käteisellä, mutta nuo isoimmat ostokset (M%S ja luonnonhistoriallinen museo) maksoin visalla.

Katsottiin vähän tarkemmin tuota Govent Gardenia ja Jussi otti muutaman valokuvan. Jake halusi sitten mennä syömään jonnekin ja pian löydettiin Pitsa Hutin liike. Kysyttiin, miten kauan pitsan saamisessa menee. Tilattiin sitten yksi normaalikokoinen pitsa komeen osaan. Minua oli alkanut paleltamaan päivän aikana, joten juomaksi tilasin teetä. Sanonkin Jakelle, että onnistuit sitten tartuttamaan sen taudin minuun. Jake ei tuota uskonut, enkä vielä itsekään halunnut uskoa. Pitsa tuli luvatussa ajassa eli yllättävän nopeasti. Sen verran alkoi minulla olla alkavaa flunssaa tai väsymystä, että ei tuota rasvaista pitsaa olisi paria palaa enenpää jaksanut syödä. Lisäksi jalat olivat todella kipeät sekä tämän että edellisen päivän kävelyistä. Käytiin vielä matkamuistomyymälässä ostamassa Sisko A:n tutuilleen lupaamaa kuninkaallisiin häihin liittyvää krääsää ja Jake halusi ostaa mäkkäristä koko porukalle pehmikset tai pirtelöt. Minä tosin sanoin, että en pehmistä tai pirteöä halua, kun sen verran paleltaa.

Seuraavaksi vihdoin hotellille lepäämään ja pakkaamaan. Tehtiin lähtöselvitys vastaamalla tekstiviestiin eli saatiin paikat koneen etupuolelta ja vielä peräkkäisiltä penkkiriveiltä. Minä vein nuo A:n tutuille tarkoitetut tuliaiset ja lisäksi meidän vesipullon A&A:n huoneeseen ja taas saatiin heiltä se meidän ostoskassi. Selvisi, että perhetuttu T ja hänen tytär ja vävy eivät siten jaksaneet lähteä hotellille. Olisi kiva ollut tavata, mutta ymmärrän myös sen, että ei sitä viitsi kovin toipilaita tavata. Terveiset vaan teille, jos tätä blogia luette.

Koska lento lähti seuraavana aamulla aikaisin, tilattiin hotellin vastaanotosta sekä herätys että taksi aamulle. Saatiiin myös pakattua suurin osa tavaroista/vaatteista, vain tarpeellinen jätettiin esille. Jo nukkumaan mennessä aloin ihmettelemään minun hotellin avainta ja epäilin sen olevan jo pakattujen housujen taskussa. Onneksi Jussi muisti hyvin sen, mihin ne housut oli pakattu eikä tarvinnut purkaa kaikkia tavaroita matkalaukusta. Lisäksi otin särkylääkkeen, kun jalat kipuilivat ja oli viluinen olo. Yritin saada edes muutaman tunnin unta.